Спеціальна освіта
ХАРАКТЕРИСТИКА СПЕЦІАЛЬНОСТІ
освітньо-кваліфікаційні рівні: бакалавр, магістр
Дарувати радість вільного спілкування людям з особливими можливостями!
Дефектологія (від лат. defectus – недолік та греч. logos – слово, навчання) – педагогічна наука, яка вивчає психо-фізіологічні особливості розвитку аномальних дітей, закономірності їх виховання та навчання.
Дефектологія об'єднує ряд незалежних галузей, це:
- сурдопедагогіка – вивчає питання виховання та навчання дітей із недоліками слуху;
- тіфлопедагогіка – досліджує питання виховання та навчання дітей із дефектами зору;
- олігофренопедагогіка – вивчає питання виховання та навчання розумово відсталих дітей;
- логопедія – висвітлює питання вивчення та виправлення недоліків мовлення;
- спеціальна психологія – вивчає психологічні особливості аномальних дітей.
У дефектології продовжується процес диференціації, виникають нові напрямки наукових досліджень (наприклад, вивчення дітей із затримкою психічного розвитку, з порушеннями опорно-рухового апарату, з тяжкими дефектами (сліпота чи глухомовлення, а також із інтелектуальними порушеннями).
Предметом вивчення дефектології як галузі наукового пізнання є діти з фізичними і психічними недоліками та проблеми їх навчання й виховання.
Підготовка фахівців із дефектології спрямована на:
- оволодіння методами обстеження дітей з метою виявлення аномалій психофізичного розвитку;
- проведення корекційно-розвивальної та виховної роботи з дітьми, що мають вади мовлення;
- проведення логопедичної роботи з метою виправлення порушень мовлення;
- проведення роз'яснювальної роботи з батьками, що виховують дітей із вадами психофізичного розвитку.
У колі проблематики дефектології – педагогічна допомога особам, у тому числі дітям, котрі мають певні фізичні вади або специфічні проблеми в сенсорній, інтелектуальній, моторній, емоційних сферах, сфері соціальної та соціально-психологічної взаємодії.
Дисципліни, які вивчаються на освітньо-кваліфікаційному рівні «бакалавр» напряму підготовки 6.010105 «Корекційна освіта. Логопедія»
Нормативні дисципліни:
- Українська мова (за професійним спрямуванням)
- Історія України
- Історія української культури
- Іноземна мова (за професійним спрямуванням)
- Філософія
- Політологія
- Інформаційні технології та технічні засоби колекційного навчання
- Безпека життєдіяльності та цивільна оборона
- Основи охорони праці
- Основи екології
- Основи медичних знань
- Педагогіка
- Історія педагогіки
- Основи генетики
- Педагогічна творчість
- Вступ до спеціальності «Корекційна освіта» і педагогічна деонтологія
- Анатомія, фізіологія, патологія дітей з основами валеології
- Невропатологія
- Риторика, культура мовлення корекційного педагога
- Психопатологія
- Клініка інтелектуальних порушень
- Логопедія
- Мовленнєві та сенсорні системи та їх порушення
- Неврологічні основи логопедії
- Психолінгвістика
- Теорія і методика виховання дітей з вадами мовлення
- Спеціальна дошкільна педагогіка
- Загальна, вікова та педагогічна логопсихологія
- Спецпедагогіка з історією
- Гігієна дітей та підлітків в системі колекційної освіти
- Спецметодики:
а) розвитку мовлення
б) математики з основами математики
в) формування елементарних математичних уявлень
г) початкового навчання мови
д) Я і Україна
е) дошкільного виховання
є) фізичного виховання
Вибіркові дисципліни:
- Логіка
- Релігієзнавство
- Етика та естетика
- Правознавство
- Соціологія
- Ділова українська мова
- Основи економічної теорії
- Фізичне виховання
- Організація психологічної служби в спецустановах
- Основи психотренінгу осіб з ТПМ
- Основи психокорекції та психоконсультування осіб з ТПМ
- Методика ранньої діагностики та корекції розвитку дітей з ТПМ
- Основи патопсихології і психотерапія
- Дитяча практична психологія
- Соціальна логопсихологія
- Логоритміка з методикою
- Ігри в логопедичній роботі
- Фізична реабілітація осіб із вадами мовлення
- Психолого-педагогічна діагностика та відбір у спецзаклади
- Методи відбору у спеціальні заклади для дітей з ТПМ
- Основи інклюзивної педагогіки
- Корекційно-реабілітційні служби
- Соціально-правове забезпечення
- Трудове навчання з методикою
- Образотворче мистецтво з методикою
- Корекційна андрагогіка
- Спецкурси
- Спецсемінари
Дисципліни, які вивчаються на освітньо-кваліфікаційному рівні «магістр» спеціальності 016 «Спеціальна освіта»
Нормативні дисципліни:
- Вища освіта і Болонський процес
- Педагогіка і психологія вищої школи
- Інтелектуальна власність
- Методика викладання у вищій школі
- Охорона праці в галузі
- Цивільний захист
- Методологія та організація наукових досліджень
- Корекційна педагогіка та методика корекційної роботи
- Актуальні питання педагогічної теорії і практики
- Виховання і навчання дітей із ДЦП
- Медико-психологічні основи відновлення
- Методика викладання корекційної педагогіки та спеціальної психології у ВНЗ
- Актуальні проблеми спеціальної психології
- Психотерапія мовленнєвих вад
Вибіркові дисципліни:
- Комп’ютерні та інформаційні технології
- Новітні технології за професійним спрямуванням
- Логопедичний практикум
- Організація та планування логопедичної роботи
- Соціальна відповідальність
Професійна діяльність «бакалавра» напряму підготовки 016 «Спеціальна освіта» та «магістра» спеціальності 016 «Спеціальна освіта»
Корекційна освіта - це виховання, навчання дітей, які мають порушення у розвитку мовлення, пізнавальних процесів, слуху, зору.
Фахівець з корекційної освіти, працює в умовах високого психологічного і комунікативного навантаження. Спілкування в праці інтенсивне.
Сфери застосування:
♦ дефектологи працюють в спеціальних школах та інтернатах,
♦ медико-психологічних центрах,
♦ центрах розвитку,
♦ медичних установах,
♦ спеціальних установах і соціальних службах в освіті,
♦ в закладах дошкільної освіти.
Кар'єрне зростання в професії залежить від стажу роботи, освіти. В практичній діяльності фахівець з корекційна освіти може вирости до методиста або завідуючого (директора) установи - за умови значного стажу, додаткової освіти і високих результатів попередньої роботи. У науковій сфері відкривають дорогу вгору по кар'єрних сходинках навчання в аспірантурі і докторантурі.
Випускник спеціальності «Спеціальна освіта» повинен знати:
- причини виникнення та особливості аномального психічного розвитку;
- основи навчання та вихованння дітей з особливими освітніми потребами;
- методи психолого-педагогічної діагностики;
- зміст програм дошкільного та шкільного навчання та виховання дітей із вадами мовлення та пізнавального розвитку;
- методи психологічної корекції та зміст психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами;
- методи логопедичної діагностики та корекції дітей дошкільного та молодшого шкільного віку;
- закономірності соціальної адаптації та реабілітації дітей з вадами розвитку.
Випускник спеціальності «Спеціальна освіта» повинен уміти:
- проводити дослідження психічних функцій, стану сформованості мовлення, особистісних якостей, рівня соціальної адаптації дітей із вадами розвитку з метою надання їм адекватної допомоги;
- організовувати та проводити корекційно-розвивальну та корекційно-виховну роботу з дітьми з особливими потребами;
- проводити навчальну та виховну роботу в спеціалізованих дошкільних та шкільних закладах освіти;
- систематично підвищувати свою професійну кваліфікацію, планувати та проводити дослідницьку роботу;
- у професійній діяльності контактувати з суспільними організаціями, які займаються проблемами дітей з особливими потребами;
- вести лекційну і пропагандистську роботу, спрямовану на поширення серед населення знань про причини виникнення аномалій розвитку, особливості виховання дітей з психофізичними вадами.
Професійно важливі якості:
- терпіння;
- співчутливість;
- виражена гуманістична спрямованість;
- емоційна стійкість;
- спостережливість;
- такт;
- уміння аналізувати;
- наполегливість;
- націленість на результат.
Медичні протипокази:
- нервові та психічні захворювання;
- стійкі порушення зору та слуху;
- хронічні інфекційні захворювання.
Споріднені професії:
психолог, педагог, вихователь, соціальний працівник, психотерапевт.
Коментарi